Techno
Dlaczego właśnie poziome?FotkiTechno/GłównaŚciągawkaMapa kontaktówWystawy, targi, imprezy
ArchiwumStrona głównaProducenciGdzie By Tu jeszczeForumGościeAutor

 

 
  ESSMOBILE z Krakowa
  

 

 

 

 

 


 

 

 

  Jako rozrywkę zmajstrowałem kilka rowerów , jako ważny to rower z długimi wahliwymi korbami z moim patentowym mechanizmem (patent - PL-178452 Stanisław Słowiński, opis dostępny na stronie Urzędu Patentowego oraz pod adresem EP.ESPACENET.com) , a jako odprysk rowerek poziomy, również z tym mechanizmem. Ma on niewątpliwą zaletę że nie trzeba wysoko unosić nóg w porównaniu z typowym obrotowym korbowodem.

Uproszczony opis mechanizmu:
Na nieruchomej osi głównej , której końce zamocowane są w ramie , łożyskowane są dwie piasty z zamocowanymi do nich poprzez obejmy korbami pedałów. Piasty posiadają wieńce zębate ( przekładni stożkowej) które zazębiają się z satelitami łożyskowanymi na sworzniu wprasowanym w oś główną prostopadle do niej. Obrót jednej z piast powoduje napęd drugiej w kierunku przeciwnym. Jeden pedał w górę - drugi w dół .Na obu piastach zamontowane są sprzęgła jednokierunkowe napędzające na przemian cylinder zewnętrzny zamykający cały mechanizm. Do cylindra zamocowane jest koło łańcuchowe.

Sam mechanizm może mieć wiele zastosowań. Można np. zainstalować tylko jedną korbę i kiwając nią uzyskać jednokierunkowy obrót bębna z kołem napędowym. Można również napędzać bęben ruchem wahadłowym i uzyskać jednokierunkowy obrót jednej z piast.

Odnośnie samego rowerka jak widać na zdjęciach, jest to konstrukcja dosyć lekka i krótka. Mechanizm kiwany z dłuższymi niż typowe korbami zamocowany jest w widelcu przyspawanym do tulei widelca przedniego koła. W części podsiodłowej przyspawane jest do ramy ucho ceowe w którym zamocowana jest nieruchoma oś stanowiąca podstawę łożyskowania wleczonego wahacza tylnego koła roweru. Koniec przedniej części wahacza zamocowany jest pomiędzy dwoma elementami gumowymi podwieszonymi na cięgnie gwintowanym do ramy w rejonie zawiasu. Przesuwając elementy gumowe na cięgnie, można regulować wysokość zawieszenia jak również jego sztywność. Działa to b. dobrze. Na części nieruchomej osi wystającej poza ucho ceowe, z prawej strony roweru , łożyskowana jest piasta z dwoma kołami łańcuchowymi pośrednimi. Jedno z nich opasane jest dłuższym łańcuchem z koła mechanizmu napędowego, drugie przenosi napęd łańcuchem na zębatki piasty koła roweru (24 cale) , przód 16 lub 20 cali. Pozycja rowerzysty jest bardzo wygodna ,a rowerek jest zwrotny. Po 15 minutach prób jeździ się już normalnie jak dla roweru poziomego tj. bardzo dobrze po płaskim, gorzej pod górkę. Nogi potrafią kiwać nawet z dużą szybkością, a nie muszą unosić się tak wysoko jak przy kręceniu korbami.

Rowerek został zrobiony najprostszymi środkami bez żadnych bajerow, tak aby sprawdzić ideę. W tej chwili nie mam dalszych planów co do jego dopracowania. Można go składać lub rozłożyć i pojeździć sobie po ulicach.

Rowery duży i mały są zgłoszone do UP pod P-348394.

23-08-2001


  Historia i rozrywka.

  Połowa lat 90 tych to już historia, a rozrywka - bo jak inaczej nazwać konstruowanie hulajnogi. Z tego czasu pochodzą dwa modele sprawne do tej pory i tylko odswieżone lakierem.

 Model z kołem napędowym 16 cali nieco ciężkawy, ale mechanizm napędu bardzo prosty. Zębatka rozrusznika modelu S-105 sprzężona z zabierakiem kontry, napedzana jest segmentem wieńca zębatego koła zamachowego kultowego wozu 126P. Dystans pomiędzy zębatką i segmentem utrzymywany jest wahliwą dzwignią z rolką łożyskową. Powrót dzwigni pedałowej do góry dwoma sprężynami spiralnymi zamocowanymi do ramy i do osi dzwigni. Jazda jest wspaniała, należy tylko przypominać dzieciom o zmianie nogi. 100 razy prawa noga i zmiana.

 Drugi model z kołem napędowym 12 cali to lekkość i estetyka. Mechanizm napędowy jest bardziej skomplikowany. Na wsporniku ramy łożskowana jest wahliwie dzwignia dwustronna z pedałami i dwoma segmentami łukowymi. W segmetach łukowych zamocowane są końce cięgna napędowego które składa się z elementów linki stalowej oraz elementów łańcucha rowerowego. Podczas wahliwych ruchów dzwigni następuje nawijanie cięgna na jeden z segmentów i odwijanie z drugiego. Cięgna nawijane napędzają naprzemian zębatki sprzęgieł jednokierunkowych zamontowanych po obu stronach piasty koła napędowego. Końcowe elementy cięgna napędowego oraz element środkowy stanowi linka stalowa, dwa elementy pośrednie to łańcuch rowerowy. Element środkowy cięgna przewijany jest na kole rowkowym zamocowanym w ramie. Mechanizm dzała sprawnie z małymi oporami i jest znacznie prostszy niż jego opis.Po kilku minutach prób jazda jest wyśmienita , można kiwać z dużą częstotliwością i uzyskiwać znaczne prędkości po drodze robiąc różne hulajnogowe figle.

Stanisław Słowiński

 

 

29-12-2003