Techno
Dlaczego właśnie poziome?FotkiTechno/GłównaŚciągawkaMapa kontaktówWystawy, targi, imprezy
ArchiwumStrona głównaProducenciGdzie By Tu jeszczeForumGościeAutor

 

 
  Adam Bryła
  

   Każda konstrukcja niezależnie od przeznaczenia ma zarówno swoje zalety jak i wady; dotyczy to również rowerów. Celem, jaki sobie założyłem, była konstrukcja pojazdu, którego najistotniejszą zaletą miał być komfort jazd; roweru przeznaczonego do jazdy miejskiej oraz po leśnych ścieżkach i trasach rowerowych z uwzględnieniem długich tras. Po jazdach w sezonie letnio-jesiennym pragnę przedstawić swoje, oraz moich znajomych, wrażenia z jazdy na tego typu rowerze:
  • Pozycja jazdy odciąża ręce, jednocześnie pozwala na swobodne podziwianie tego, co zostawiamy za sobą w czasie jazdy bez ciągłego podnoszenia głowy, co zazwyczaj kończy się bólem karku.
  • W czasie jazdy plecy są wyprostowane, odciążamy kręgosłup.
  • Zmniejszony zostaje opór powietrza, dodatkowo redukowany przez owiewkę.
  • Eliminacja konieczności zsiadania z roweru podczas wymuszonych postojów; sygnalizacja świetlna, skrzyżowania itp. Idealne w czasie jazdy po mieście!!
  • Możliwość asekuracji nogami, szczególnie przydatne podczas jazd po piaszczystym i śliskim terenie.
  • Długość roweru pozwala na zachowanie, a wręcz zwiększenie zwrotności w stosunku do standardowego roweru. Już po chwili treningu można wykonać kółko o średnicy trzech metrów.
  • Rower posiada trzy hamulce: dwa ręczne- tylny i przedni oraz w piaście tylnego koła. Efektywność hamowania, szczególnie tylniego koła, jest imponująca (niższy środek ciężkości oraz dociążenie tylnego koła) a przy ostrym hamowaniu przodem nie musimy się obawiać o "wywinięcie kozła" przez kierownicę.
  • Jazda z większymi prędkościami, szczególnie z góry to sama przyjemność rower "kładzie się na zakrętach" jak rasowa wyścigówka.
  • Łatwość zmiany wysokości siedzenia, bez żadnych narzędzi i bez "celowania" do osi ramy.
  • Pomimo że siedzimy niżej, jesteśmy dobrze widoczni przez kierowców, co jest szczególnie istotne w jeździe miejskiej.
  • Zwiększone bezpieczeństwo to; specjalne niebieskie diody umieszczone w dolnej części owiewki, oraz wyraźne tylne oświetlenie, włączane samoczynnie, niezależnie od pory dnia podczas jazdy (po zatrzymaniu świecą jeszcze przez cztery minuty) czynią rowerzystę bezpieczniejszym. Przy okazji apel!! Nie oszczędzajmy na bateriach, leczenie jest nie tylko droższe, ale jeszcze bolesne.

    Tyle o zaletach. Wadą tego typu rozwiązania jest pokonywanie ostrych wzniesień. Chcąc eksploatować rower w terenie górzystym należałoby zastosować przerzutki o większej ilości biegów. Ja zastosowałem trzybiegową przerzutkę w tylniej piaście, która jest wystarczająca na jazdę po niewielkich wzniesieniach typowych dla terenów Polski środkowej. Również ze względu na większy nacisk na tylne koło jazda po bardzo miękkich i sypkich podłożach jest utrudniona.
     Utrudnieniem, natury konstrukcyjnej jest wykonanie siodełka, które ze względu na znaczne jego obciążenie powinno być dobrze wyprofilowane i amortyzowane. Niestety nie można takiego kupić. Reasumując, ten typ roweru znakomicie sprawdza się w jazdach miejskich oraz rekreacyjnych szczególnie w czasie długich wypadów za miasto. Jego konstrukcja stanowi KOMPROMIS pomiędzy zwolennikami "poziomów i pionów".
     Wszystkich zainteresowanych zapraszam do wymiany poglądów, istnieje możliwość wykonania takich konstrukcji w całości, bądź w wersji do składania.

    Adam Bryła

     

    07-02-2005