Techno
Dlaczego właśnie poziome?FotkiTechno/GłównaŚciągawkaMapa kontaktówWystawy, targi, imprezy
ArchiwumStrona głównaProducenciGdzie By Tu jeszczeForumGościeAutor

  Jarek Baranowski
 

  Od kilkunastu lat pasjonuję się rowerami, a w szczególności rowerami poziomymi. W międzyczasie spędziłem kilka lat na Wydziale Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Studiowałem ze szczególnym zapałem budowę szybowców i technologię kompozytów co oczywiście nie mogło nie mieć wpływu na konstrukcję moich rowerów. Inne przedmioty studiowałem z nieco mniejszym zapałem co oczywiście nie mogło nie mieć wpływu na studia.  W moich konstrukcjach staram się łączyć doświadczenia w dziedzinie kompozytów z doświadczeniami rowerzysty co pozwala budować rowery coraz doskonalsze.  Równolegle do rowerów poziomych projektuję rowery klasyczne, szosowe, górskie i użytkowe, a ostatnio także sprzęt rehabilitacyjny.

  Rower poziomy jest bardzo popularny w krajach gdzie ludzie nie boją się myśleć inaczej niż tzw. większość. Jest popularny wśród ludzi wolnych zawodów, ludzi o umysłach otwartych na nowe idee. Cieszę się, że jest coraz bardziej popularny w Polsce. Rower poziomy zyskuje uznanie ponieważ ma wiele zalet.
 Jest niezwykle wygodny, szybki i bezpieczny przy ewentualnych kolizjach, na szosie i w turystyce jest po prostu bezkonkurencyjny. Rower poziomy pozwala na dużą swobodę w projektowaniu i wprowadzanie niekonwencjonalnych pomysłów.
 W moich rowerach duży nacisk kładę na niezawodność, a ponadto biorę pod uwagę realia naszych dróg. Większość moich konstrukcji posiada pełną amortyzację, wszystkie, dzięki licznym regulacjom pozwalają na indywidualne dopasowanie.
 Buduję najczęściej rowery SWB ze względu na ich uniwersalność i małe wymiary, wykonuję także rowery LWB doskonałe do długodystansowej turystyki, a na specjalne zamówienia wykonuję kompakty i trójkołowce.

  Rowery górskie, które także buduję, pozwalają przetestować technologię w naprawdę ekstremalnych warunkach i w brutalny sposób sprawdzić mnie jako konstruktora. W testach zarówno kompozyt węgiel-kevlar jak i ja, mimo drobnych potknięć, wychodzimy całkiem dobrze o czym może zaświadczyć całkiem liczna grupa zadowolonych użytkowników moich rowerów.
 Wyznaję zasadę, że w rowerze górskim pełna amortyzacja to po prostu standard, a konstrukcja musi wytrzymać w każdej sytuacji. Buduję ultralekki rower do XC/FR bo taki styl jazdy w terenie preferuję, ale w testach znajduje się ekstremalny rower DH.

  Coraz większą uwagę zwracam na sprzęt rehabilitacyjny. Pracuję nad wózkiem do przewozu osób niepełnosprawnych montowanym do zwykłego roweru w miejscu przedniego koła. W planach mam wózek do maratonu, wózek tzw. aktywny oraz wózek do psich zaprzęgów.
 Dostępne w Polsce konstrukcje tego typu pochodzą z importu i są niezwykle drogie. Jestem przekonany, że przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i przy czynnym udziale ludzi najbardziej zainteresowanych można tworzyć produkt lepszy i tańszy.

  Moje rowery produkowane są na indywidualne zamówienie lub w bardzo małych seriach, zresztą tego co robię nie mogę określić mianem produkcja bo brzmi to do bólu technicznie.
  Podstawą mojej pracy jest pasja do tworzenia rzeczy niezwykłych, a każdy zbudowany rower to oddzielna historia.


Magnus Echo.

  Wykonywany w małych seriach ekonomiczny rower poziomy o sprawdzonej i optymalnej geometrii przeznaczony do szybkiej jazdy, ale dobry także do turystyki. Precyzyjnie spawana rama z cienkościennych rur ze stali chromo-molibdenowej z dodatkiem tytanu jest bardzo wytrzymała i stosunkowo lekka. Rower jest wyposażony w ergonomiczny fotel wykonany z kompozytu szklanego. Fotel jest elastycznie zawieszony oraz regulowany w dużym zakresie pozwalając na odpowiednie dopasowanie.
 W przygotowaniu jest także specjalna regulowana kierownica ułatwiająca wsiadanie. Standardowo rower jest wyposażony w przedni amortyzator, a rama pokrywana jest trwałym lakierem proszkowym, natomiast osprzęt jest komponowany według indywidualnych wymagań.

Dane techniczne:

Baza kół: 1050mm.
Długość:1650mm.
Kąt pochylenia sterów:71deg.
Kąt pochylenia oparcia:45deg.
Średnica kół:20''przód,26''tył.
Skok amortyzacji:50mm przód.
Ciężar ramy:2500g-2900g.
Ciężar roweru:12-14 kg.

Magnus F2

  Wykonywana w niewielkich seriach wyłącznie na indywidualne zamówienie ultralekka amortyzowana rama przeznaczona do XC oraz Freeride. Układ zawieszenia to typowy "sweet spot", został dobrany w ten sposób by przy jak najmniejszej masie ramy zapewnić jak największą niezawodność ,dużą sztywność boczną, duży skok tylnego koła oraz jak największą niezależność zawieszenia od pracy napędu.
 Geometria wzorowana na Genesis Gary Fischera, choć nie tak radykalna. Przy rozmiarze 18' długość górnej (teoretycznej)rury wynosi 595mm.
Kąty to klasyczne 71 i 73deg (przy ugięciu statycznym).
Odległość osi tylnego koła od osi suportu to 420mm.
Część główna o wadze ok.950g wykonana z kompozytu węgiel-kevlar, o konstrukcji skorupowej zapewniającej bardzo dużą sztywność skrętną, dużą wytrzymałość, wysoką odporność na uderzenia i małą masę.
 Wahacz o bardzo zwartej konstrukcji wykonany z aluminium serii 7020 o wadze ok.1100g spawany z tzw. "rozlaniem spawu" co daje bardzo gładkie przejścia między elementami wahacza ,zapewnia wysoką wytrzymałość i odporność na pękanie.

Dane techniczne:

Masa : 2550g z SID-em
Skok wahacza : 100-130mm.
Gwarancja : 3 lata.

Magnus Jet.


  To niezwykła maszyna. Zbudowana według niezwykłej koncepcji i przy pomocy niezwykłych technologii. Do budowy użyliśmy takich materiałów jak włókno węglowe, kevlar, włókno szklane, aluminium i tytan.
 Rama i fotel w tym rowerze są zintegrowane co sprawia, że całość charakteryzuje się dużą sztywnością i bardzo małym ciężarem.
 Rower jest w pełni amortyzowany co zapewnia duży komfort jazdy. Amortyzację przedniego koła zapewnia klasyczny amortyzator, zaś tylne koło zamocowane jest na sprężystych resorach ,które spełniają jednocześnie rolę wahacza i sprężyny. Wysuwana część ramy połączona z suportem pozwala na dopasowanie do wzrostu.
 Rower wykonywany jest na indywidualne zamówienie w kilku wersjach od sztywnej ramy z przewagą włókien szklanych w wersji ekonomicznej do w pełni amortyzowanej zbudowanej w całości z włókien węglowych i kevlaru w wersji ultralekkiej. Prototyp jest wyposażony w kierownicę podsiodłową ,ale jest możliwe zamontowanie klasycznej kierownicy o dużym zakresie regulacji.

Dane techniczne:

Baza kół: 1050mm.
Długość:1650mm.
Kąt pochylenia sterów:71deg.
Kąt pochylenia oparcia:45deg.
Średnica kół:20''przód,26''tył.
Skok amortyzacji:50mm przód,60 mm tył.
Ciężar ramy:2500g(węgiel-kevlar),3300g(węgiel-włókno szklane)
Ciężar roweru:10.0-12.5 kg.

Magnus LWB

  Rower stworzony do wygodnej, długodystansowej turystyki. Budowany jest na indywidualne zamówienie. Rama wykonana jest z kompozytu węglowego co zapewnia jej niski ciężar (ok.1700g) oraz wysoką wytrzymałość. Wygodny fotel pozwala na regulację pochylenia i odległości od suportu, a dzięki temu na idealne dopasowanie. Suport umieszczony jest poniżej poziomu fotela co wpływa na większy komfort przy długich dystansach. Rama jest dosyć zwarta dzięki czemu rower nie jest przeraźliwie długi (poniżej 2200mm).
 Osprzęt komponowany jest indywidualnie według potrzeb użytkownika.

Dane techniczne:

Długość-ok.2150mm
Ciężar- 10.5-12.5 kg
Koła: 20'' i 26''

 

1-11-2002


Mangus Jet ze sterowaniem OSS i pełna amortyzacją.
Kompletna rama waży poniżej 3 kg,a gotowy rower ok.14 kg. Jeżdzi fantastycznie,ma ok.7 cm skoku z tyłu,już chyba nie będę robił sztywniaków no chyba, że do ścigania.


 

8-12-2002


Oto kilka fotek dwóch moich nowych poziomów. Pierwszy to nowy lżejszy Magnus Jet, drugi to nowy trójkołowiec, całkowicie węglowo-kevlarowy. Tylne koło jest amortyzowane, a cała rama demontowalna. Rower waży niecałe 16 kg, ale są rezerwy i następny będzie lżejszy.

Pracuję teraz nad handbike'iem dla niepełnosprawnego maratończyka.


 

27-07-2003


Handbike lub handcycle, czyli rower z ręcznym napędem. Ten ma być używany przez niepełnosprawnego maratończyka. Nietypowa pozycja pozwala na rozwijanie prędkości rzędu 40-45km/h. Rama, widelec, fotel i kilka drobniejszych części wykonane są z kompozytu węgiel-kevlar. Ten prototyp waży niecałe 13kg, ale chcemy zejść poniżej 10kg. Jak będzie-zobaczymy.

 

12-03-2004


Aktualizacja!

Trójkołowiec z ręcznym napędem.

Zaprojektowaliśmy go jako rower do rekreacji i aktywnej rehabilitacji.

Pozycja jest bardzo niska i lekko pochylona, dzięki czemu bardzo stabilna a jednocześnie wygodna. Duży zakres regulacji fotela, oparcia i podnóżków pozwala na dostosowanie do wzrostu rowerzysty.
Rama wykonana jest z cienkościennych rur stalowych. Jak zwykle zmieściliśmy tam trochę włókna węglowego (tym razem w fotelu). Tylne koła są wypinane co ułatwia transport.

Rower jest niezwykle łatwy w prowadzeniu, do kierowania potrzebne są niewielkie siły, po prostu wsiada się i jedzie. Jest bardzo stabilny na zakrętach.

To prototyp, ale poza drobiazgami nie wymaga modyfikacji.

 

11-09-2004


Jarosław Baranowski
www.carbonbike.pl
jaroslaw.baranowski@carbonbike.pl
tel.606245453