Techno
Dlaczego właśnie poziome?FotkiTechno/GłównaŚciągawkaMapa kontaktówWystawy, targi, imprezy
ArchiwumStrona głównaProducenciGdzie By Tu jeszczeForumGościeAutor

 

 
  Mariusz Łuczak
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 




 

 




 

 

 

 

 




  Parę słów o mnie i moich rowerach. Mam 34 lata, z wykształcenia jestem elektromechanikiem, a pracuję w fabryce chusteczek higienicznych.
  Pasja rowerowa wyrosła u mnie na gruncie artykułów M. Utkina. Na początku mojej pasji popełniłem kilka rowerów stalowych z rurek różnego pochodzenia łączonych różnymi metodami. Były to jednoślady ze sterowaniem bezpośrednim LWB. Koło z tyłu 27 cali, a z przodu 20. Żywot wszystkich był krótki - skończyły na złomie. Powód - więcej miałem doskonałości w wyobraźni niż w rękach i możliwościach techniczno-finansowych.
  Następnie zająłem się trójkołowcem. Koncepcia Speedego i kabiny Vektorów podobały mi się ogromnie. Z rur duralowych o średnicy 55 mm przy pomocy toczonych ze stali muf łączących powstała niemalże replika Speedego z jednostronnym zawieszeniem tylnego koła. Rower ważył tylko 21 kg, był bardzo zwrotny, chociaż do osiągów prędkości nieco się zawiodłem, wynosiły średnio ok. 22 km/h. Ale nie to było przeszkodą w dalszym ujeżdżaniu tej maszynki. Rowerek był bardzo niski przez co robił zamieszanie na ulicach mojego miasta. Doszedłem więc do wniosku, że wyprzedza nieco epokę i muszę zbudować coś mniej szokującego.
   Nowy powiew pomysłów powstał na Targach Katowickich gdy zobaczyłem rower F1 firmy Magnus, a także gdy spotkałem gośća na ulicy Wrocławia na rowerze od M.Kaczmarka. Obydwa miały jednobelkową ramę i profesionalne wykończenie. Odtąd kierunek obrałem na najbardziej słuszny tor (moim zdaniem) i zbudowałem kilka poziomków według własnej geometrii. TO BYŁO TO. Nareszcie byłem zadowolony i przekonany że to co zrobiłem jest dobre i nadaje się do jeżdżenia.

 Zapraszam na moją stronę: www.velogic.pl

Mariusz Łuczak

 

17-03-2002


 

  Mam dużą przyjemność pokazać fanom tej strony mój najnowszy rower poziomy Velogic 14.
  Przedstawiony przed 12 laty w Młodym Techniku przez M.Utkina rower UFO, "wynalazek" Mika Burrowsa na tyle mnie zaintrygował iż po latach i wykonaniu stadka rowerów własnego pomysłu wróciłem do tej koncepcji. Pomysł na jednostronne zawieszenie koła napędowego miałem już od dawna "w głowie" problemem pozostawalo jedynie ustawienie jednośladowości tego jednoślada. W odpowiedzi na moje pytania zamieszczone na FORUM najbardziej pomógł mi Wojtek Rydzewski kierujac na stronę
www.bikefix.co.uk/b-rc.html. Kamil Manecki natomiast tłumacząc z angielskiego WYŁUSKAŁ najistotniejsze zdanie: koła są pochylone względem siebie pod pewnym kątem... To dało mi pewność moich przypuszczeń wiec pozostało jedynie zaprojektować do mojego wzrostu (168) belkę ramy i miejsce dla jej szyjki.
 Piastę tylną zbudowałem na łożyskach takich jak w pierwowzorze 61805 gdyż są najsensowniejsze dla tego elementu. W przeciwieństwie do Ratcatchera piasta ta jest pozbawiona hamulca, a ten jest w moim pojeździe od szosówki. Przedni hamulec będzie założony w docelowym amortyzowanym widelcu jednostronnym nad którym jeszcze pracuję. Wracając jeszcze do ramy: obudowa łożysk tylnej piasty wytoczona jest ze stali i wklejona klejem przemysłowym na końcu rury-ramy. Obudowa łożysk suportu jest natomiast aluminiowa i bezpośrednio zespawana z rurą.
  Podobnie jest z szyjką ramy, przy czym w jej okolicy na odcinku 25cm występuje wzmocnienie rury głównej dla zwiększenia powierzchni spawów. Spawy TIG w argonie. Fotel made by M.Kaczmarek. Kierownica Alu zaciskana na zewnątrz w rurze widelca.
  Dużym atutem krótkiej bazy jest efekt NIEKOLIDOWANIA obcasów z kołem przednim podczas skręcania. Dla tego celu w oryginale użyto koła 16", ale polski odpowiednik 16x1,3/8 z archaiczną oponą niskociśnieniową okazał się mało dynamiczy. Wróciłem do 20" i efekt niekolidowania pozostał. Na koniec dodam że rower prowadzi się bardzo łatwo, można jechac "bez trzymanki". Zaskakująco też nie dobija na wybojach tylne koło - być może to też zasługa krótkiej bazy.

Belka centralna: alu średnica 50x1,3mm
Baza: 960mm,
Wysokość fotela: 530mm
Wysokość suportu: 730mm
Waga: 12kg (bez hamulca i klamki).

 

7-03-2003


 

  Z przyjemnością przedstawiam fanom "na poziomie" nowe rowery low racer jakie wykonałem i od jesieni jeżdżą po Oławie. Są to konstrukcje aluminiowe z rur giętych na zimno, o wymiarach; 50*3,"tylny widelec" 40*2 i rura do suportu 50*2mm. Ramy zbudowałem na konkretne zamówienie więc nie mają regulacji suport-fotel tylko niewielką regulację fotela.Widelce od składaka,kiepska waga ale dobra aerodynamika. Rowery prowadzą się łatwo i rokują możliwośćsporych predkości i dalekich zasiegów ...
  A nowi poziomkowicze to: w niebieskiej bluzie Marcin Kowalski, a w okularach Marcin Szymański.

 

11-04-2004

 

 

 

 

 

 


 


Low racer - najnowsza odsłona

  Konstrukcje te są z gatunku miejsko-wycieczkowego z uwagi na umiarkowaną wysokość fotela (460mm) co daje dobrą widoczność kierowcom oraz rowerzyście.
Właściwie niewiele się różną od zeszłorocznych konstrukcji, tyle że rury tylnego widelca są mocniej podgięte, dzięki temu można było oprzeć na nich fotel bez dodatkowych podpórek.
Oczywiście wszyscy zawołają że TO JUŻ BYŁO, ale ja spokojnie tłumacze że i owszem, ale w ten sposób promuje mój pomysł na "węzeł" łączący rure główną z tylnymi rurami. Uważam że jest to jedno z najmocniejszych połączeń w sztywnych ramach typu low racer. "Na oko" banalne ale pozory mylą...

Układ napędowy zaprojektowany był z myślą o bezproblemowym prowadzeniu łańcucha co w praktyce daje możliwość pedałowania w trakcie zawracania na 3,5-4 m średnicy. Wysokość suportu to 540 mm, a suport dopasowje sie do wzrostu rowerzysty dzięki regulacji przedniej rury.
Optymalnie niewielka różnia wysokości suportu i fotela nie stwarza "efektu" mrowienia stóp, oraz ześlizgiwania się butów z pedałów.

Materiał ramy to alu, spawane TIG,widelec stal 1".
Rozmiar kół przód 20" ,tył 26", baza 120mm, masa 12.5 kg.

 

01-06-2005


 

  Sięgnąłem ostatnio po nowy temat i oto wynik.

 Przy znikomej znajomości zagadnienia bo przed rozpoczęciem budowy znałem z fotografii 2 może 3 "cudze" konstrukcje, budując ten rower kierowałem się najbardziej sugestiami przyszłego użytkownika.
 Spora ilość przeróbek i dopasowań dała w końcu efekt "symbiozy", która jest niezbędna w sytuacji gdy maszyna zastępuje dolne kończyny...
 Konstrukcja jest przejrzysta, daje dużą swobodę przy wsiadaniu i ma niezbędny zakres regulacji suportu i fotela.

 A teraz o samym rowerku:

rama aluminiowa 40mm*3mm
widelec stalowy "spreparowany"
rozstaw kół tylnych 620mm
wys.fotela ok.320mm
koła 3 x 26',masa 11 kg.

 O wyczynach nowego pojazdu z wprawionym juz mocno hand kolarzem pewnie jeszcze usłyszymy.
Pozdrawiam

Mariusz Łuczak

 

10-07-2005