Techno
Dlaczego właśnie poziome?FotkiTechno/GłównaŚciągawkaMapa kontaktówWystawy, targi, imprezy
ArchiwumStrona głównaProducenciGdzie By Tu jeszczeForumGościeAutor

 

 
  Witold Lisik
  

Pierwszy rysunek całego roweru

Szczegółowy plan ramy (zrzut ekranu AutoCada)

Plan w skali 1:2

Gotowa, zespawana i wypiaskowana, rama przed polakierowaniem

Autor w czasie pierwszych prób

Autor w czasie pierwszych prób

Rower w całej okazałości

   Witam!

  Wszystko zaczęło się od artykułów Marka Utkina w "Młodym Techniku" z końca lat 80-tych. Tam pierwszy raz zobaczyłem rower poziomy. Bardzo mi się pomysł takiego pojazdu spodobał. Siedziało mi to gdzieś w głowie przez ładnych parę lat, aż wreszcie w 1999 r. zabrałem się za budowanie własnego.
  Trwało to dość długo, bo pierwsza jazda odbyła się latem 2001.Mój rower to konstrukcja z "długą bazą" i sterowaniem podsiodłowym (LWB USS). Wzorowany jest na następcy słynnego Avatar 2000 - seryjnie produkowanym rowerze Ryan Vanguard. W porównaniu z nim jest tylko niecały kilogram cięższy, za to kosztował mnie duuużo mniej niż katalogowe 2299 USD Vanguarda :). Rama ze stali chromowo-molibdenowej (cienkościenne rurki na konstrukcje lotnicze) oraz elementy z aluminium, tzn. fotel i kierownica, zostały zespawana w osłonie gazów szlachetnych. Baza roweru (odległość między osiami) to 170 cm. Z przodu jest koło 21", a z tyłu rozmiaru 700CC. Osprzęt to w całości Shimano Nexave 300 - siedmiorzędowy; z przodu hamulec v-brake z modulatorem, z tyłu hamulec rolkowy. Hamulce i przerzutki obsługuje się zintegrowanymi klamkomanetkami typu TapFire. Rower waży 16 kg.
  W czasie budowy roweru zrobiłem na Akademii Ekonomicznej w Krakowie studia podyplomowe i moją pracę dyplomową napisałem właśnie o rowerku. Ma tytuł "Analiza celowości podjęcia produkcji rowerów poziomych" -
e-wersja. Co do wrażeń z jazdy to w pełni podpisuję się pod tym, co opisane jest w dziale "Dlaczego właśnie poziome?".
  Mogę jeszcze dodać, że wbrew obawom nie ma żadnych problemów z nauką jazdy na takim rowerze. Na moim próbowało jeździć 5 osób i każda z nich ruszała z miejsca i jechała bez najmniejszych kłopotów.
  Jeśli jest ktoś zainteresowany to rower jest na sprzedaż bo mam teraz zamiar zbudować rower poziomy z krótką bazą.

Witold Lisik
Moja strona: wuel.republika.pl
tel. 0-600-760-524
Sanok

  Hamulec rolkowy 'SHIMANO NEXAVE' Hamulec rolkowy 'SHIMANO NEXAVE' - zamontowany w tradycyjnym rowerze

 

20-01-2002