Techno
Dlaczego właśnie poziome?FotkiTechno/GłównaŚciągawkaMapa kontaktówWystawy, targi, imprezy
ArchiwumStrona głównaProducenciGdzie By Tu jeszczeForumGościeAutor

 

 
  Marek Utkin
  

BROX BROX Lazy Rider Lazy Rider - widać łańcuch przeniesienia sterowania Qlfon - rower na którym teraz jeżdżę Owiewki Puzon Puzon Puzon Speedy

  Rowery interesowały mnie odkąd pamiętam. Obawiam się, że to rodzaj klątwy rodzinnej ;-). Już mój pradziadek pod koniec XIX w. zlecił budowę welodromu (powstał on na ul. Karowej, poniżej Bristolu) - i splajtował, ponieważ Dunlop wynalazł opony pneumatyczne i rowery przeniosły się z welodromów na ulice.

W wieku lat nastu interesowałem się lotnictwem, a stamtąd było już blisko do rowerów poziomych. Na studiach (skłoniłem radę wydziału do przyznania mi indywidualnego toku) poświęciłem się cyklomobilom całkowicie, a później skonfrontowałem się z rzeczywistością i okazało się, że Romet nie chce o tym słyszeć, choć temat ma wielu entuzjastów. Wobec tego zająłem się sprawą od drugiej strony i zacząłem o tym pisać. Cyklomobil ŚM został zbudowany w blisko 150 egzemplarzach, Puzon - w ok. 100, Easy Racer - ponad 50. Wehikuły te były wystawiane w Muzeum Techniki na wystawach Mięśnio-Sam w 1987, 1990 i 1994 r. oraz brały udział w corocznych zawodach Klubu Pojazdów Alternatywnych (od 1987 do 1995). Największe, międzynarodowe zawody odbyły się w Sieradzu, w 1989 r.

Z działalności "praktycznej":

1983/4 - projekt i wykonanie owiewki i systemu pojemników bagażowych do roweru klasycznego.

1985 - dyplom - studium cyklomobilu użytkowego, 3-kołowego w pełnej obudowie.

1986 - krótki rower poziomy Lazy Rider (p. foto) ze sterowaniem podsiodłowym na bazie roweru Polo.

1987 - długi rower poziomy Puzon (p. foto).

1990 - fotel laminatowy do roweru poziomego (p. foto Puzona).

1991 - laminatowa owiewka, zrobiona w formie od fotela do Speedy'ego.

1994 - Praca jako designer-konsultant dla brytyjskiej firmy BROX Co. (wraz z D. Wrath-Sharmanem i S. Bellem) nad cyklomobilem dostawczym, 100% projektu karoserii p. foto).

1997 - Z braku czasu do pracy nad 100% własnym, kupiłem i przerobiłem długi rower poziomy podobny do Ryan'a lub Radiusa z początku lat '90, wykonany przez braci "Qlfonów" Tokarskich. Ciekawostką jest kierownica z przegubem Kardana. Puzona zamierzam się pozbyć, bo nie mam miejsca na dwa DŁUGIE rowery.

Składak przerobiony na SWB

 

 

23-08-2001

 

 

 
  Owiewka - czyli można szybciej
  

  Oto zdjęcia roweru z osłoną, która zrobiłem z okazji zlotu z Krakowie. Firma Giant Polska zafundowała mi materiały do wykonania rzeczonej osłony, stąd pozowane zdjęcie a'la Gold Rush pod logo Gianta. Tkanina to nylon flagowy, rzadki, więc częściowo przepuszcza boczne podmuchy wiatru, niebezpieczne przy pełnych osłonach w ruchu drogowym. Jeździ to-to zdecydowanie szybciej.

  Poza tym 01.10 przyładował we mnie z boku Mercedes-furgon, wyjeżdzający spomiędzy bloków, z parkingu. Straty -- pęknięty prawy kufer, obręcz do artystycznego szprychowania (ale mi się nie chce, więc do wymiany), nieco stłuczone lewe kolano. Wykonałem ślizg po trawie (zniosło mnie na lewo na trawnik), a kierowca wrzeszczał, że jechałem stówą. Łajdak w ogóle nie patrzył, bo gadał z pomocnikiem, zahamował dopiero jak huknęło. Nylon osłony nie podarł się!

Wniosek -- trzeba mieć na uwadze, że tzw. ludność nie rozumie, że taki latający śpiwór też jeździ. Wskazane jest jeżdżenie na światłach.
(Wniosek II -- będąc dobrze widocznym nie myśl,że jesteś bezpieczniejszy - dop. J.S.)

Marek Utkin

 

 

03-10-2001