wystawa

Dlaczego właśnie poziome?FotkiTechnoŚciągawkaMapa kontaktówWystawy, targi, imprezy
ArchiwumStrona głównaProducenciGdzie By Tu jeszczeForumGościeAutor

Rekord w jeździe 24-godzinnej

Marek Utkin

Plakat - 872 KB     Greg Kolodziejzyk (dziwnie znajomo brzmiące nazwisko ;), zawodnik z górnej dziesiątki tych, co ukończyli zawody "Ironman", pobił rekord w jeździe 24-godzinnej. Pobity dystans 1021,36 km ustanowił 11 lat temu, w 1995 r., na krytym welodromie w Kolonii, Axel Fehlau, jadąc cyklomobilem M5 Carbone. 1021,36 km to odległość niemal taka, jak z Polski do Holandii.
Nowy rekord został ustanowiony 20 lipca 2006 i wynosi 1046.94 km.

Wykres oporów  Greg zaprojektował i zbudował cyklomobil "Critical Power" - SWB low-rider z napędem na przednie koło. Kształt karoserii opracował Kanadyjczyk Ben Eadie z firmy Mountain Wave. Przy projektowaniu zostało zastosowane oprogramowanie SolidWorks i COSMOSFloWorks. Eadie zoptymalizował aerodynamikę pojazdu, tworząc "wirtualny tunel aerodynamiczny. Critical Power osiąga prędkość maksymalną powyżej 100 km/godz.

Widok z boku  Z kalkulacji wynika, że przeciętny cyklomobil o współczynniku CxA = 0,3 [dla powierzchni czołowej A w stopach kwadratowych] może w ciągu 24 godzin przejechać ponad 1021 km, wykorzystując jedynie 110 W mocy kolarza (wystarcza to, by jechać z prędkością 15 km/godz. na rowerze górskim). Jednak 110 W musi być wytwarzane przez CAŁE 24 godziny. Gdy cyklista przestaje pedałować, jego moc średnia spada. Przerwy i chwile jazdy bez pedałowania wymagają wytworzenia 140 - 150 W, aby uzyskać średnią 110. Przeciętny zdrowy człowiek na rowerze klasycznym jest w stanie utrzymać moc 50 W w ciągu 24 godzin, a wytrenowany sportowiec - utrzymać 200 W. Greg jest w stanie wytworzyć ok. 130 W na rowerze poziomym i 150 do 170 W na klasycznym. Aby końcowa średnia wynosiła 130 W, niezbędne jest wytworzenie stałej mocy 150 - 160 W.

Porównanie  Rama Critical Power została wykonana z jednej części płyty przekładkowej z włókna węglowego. Kształt został wycięty z płyty, krawędzie zalaminowane, a komponenty przymocowano aluminiowymi obejmami. Zastosowanie metody analizy elementów skończonych przy obliczeniach naprężeń pozwoliło na określenie, w których miejscach ramę należy wzmocnić, a następnie uczyniono to laminując dodatkowe warstwy włókna węglowego. Tłoczno :)  Sensor SRM przy korbach pozwala na uzyskanie informacji o wytwarzanej mocy, co umożliwia planowe rozłożenie mocy podczas napędzania przez 24 godziny. Kokpit pojazdu jest zapchany przyrządami - znajduje się tam motocyklowe radio ChatterBox do komunikacji z teamem i z siecią komórkową oraz i-Pod do słuchania muzyki. Za fotelem znajdują się dwa zbiorniki - na wodę i na pożywienie w płynie. Szkielet  Aby utrzymać równowagę przy ruszaniu i zatrzymywaniu się, zastosowano (przewidziałem to w swoim artykule "Człowiek - silnikiem przyszłości" w MT 5/1986 !) wysuwane podwozie. Formę do wykonania obudowy wyrzeźbiono frezarką CNC o 5 stopniach swobody, z ważącego prawie 1,5 tony bloku drewna. Skorupy karoserii wykonane zostały z dwóch warstw tkaniny z włókna węglowego, a wewnątrz dodano warstwę Kevlaru, chroniącą cyklistę przed zranieniem odłamkami włókna węglowego (sztywnego i kruchego) w razie wypadku. Dodane zostały także żebra usztywniające z włókna węglowego.

Kółko podporowe  Critical Energy ma CxA = 0,25 [dla powierzchni czołowej A w stopach kwadratowych], opór toczny kół - 0,0050, a waży 28 kg.

 

Pojazd: Prędkość przy 100 W Prędkość przy 150 W Prędkość przy 200 W
Cyklomobil Critical Power 45 km/h 58 km/h 67 km/h
Rower szosowy do wyścigów na czas 28 km/h 33 km/h 37 km/h
Rower górski 22 km/h 26 km/h 29 km/h
Więcej na stronie Grega:
www.adventuresofgreg.com